Z praktického života: pojišťovací společnost nabízí rizikové pojistné za pojištění pro případ smrti. Sazebník pojistného je přitom členěn do kolonek „muži“ a „ženy“. Od roku 2012 je sazebník upraven do kolonek „muži“, „ženy“ a „UNI sazba“. Necítíme-li se býti ani mužem, ani ženou, máme jako klient pojišťovny možnost vklouznout do třetí kolonky.
Sama pojišťovna uvádí: „Parametr ‚pohlaví‘ je používán pro pojištění sjednaná v rámci pojistných smluv uzavřených před 21.12.2012. Pro všechna sjednaná pojištění v rámci pojistných smluv uzavřených od 21.12.2012 je aplikován rovný přístup a platí pro ně UNI sazba – jednotná sazba pro muže i ženy.“
Dělení na muže a ženy má v případě úmrtnosti svoji vnitřní logiku – muži umírají v jiné statistické křivce, než umírají ženy. Je logické, že tuto skutečnost pojišťovna zohledňuje v sazbách pojistného. Doba ovšem velí, aby muži i ženy umírali tak nějak statisticky stejně v unisexovém provedení. Extrapolujme si tuto zkušenost do dalších oblastí.
Oděvní průmysl začne vyrábět unisexové oblečení. Je na nás mužích, abychom se do unisexového oblečení vtěsnali, a je na nás ženách, abychom se v unisexovém oblečení neztratily. Kosmetický průmysl začne vyrábět unisexové přípravky. Je na nás mužích, abychom se nestyděli za prodloužené řasy, a je na nás ženách, abychom byly hrdé na plnovous. Vzdělávací průmysl začne vyrábět unisexové děti. Je na nás mužích, abychom „synky“ naučili vyšívat, a je na nás ženách, abychom „dcerky“ naučily střílet z praku.
Rizikové pojistné UNI za pojištění pro případ smrti je pouhý začátek. Všichni se nakonec budeme muset narvat do jedné unisexové rakve.