Samotná informace o dosaženém vzdělání již nebude postačující. Bude nutná indexace.
Indexace se používá v případech, kdy je nutné odlišit na první pohled identické produkty, jejichž vnitřní struktura se změnila. Příkladem uveďme automobil, jenž se skládá z řady indexovaných dílů. Až do faceliftu nepoznáme, že se některé díly změnily. Automobil vypadá stále stejně, přičemž uvnitř jsou díly, které stále zapadají do montážní skládačky, ale jejich vnitřní struktura prodělala vývojový posun. Automobil je například lehčí, ovladatelnější, úspornější. Automobilový průmysl a školství jsou si na hony vzdálené, ovšem vnitřní indexace probíhá identickým způsobem.
Facelifty ve školství také proběhly. První porevoluční školský facelift proběhl v roce 2004 zavedením rámcových vzdělávacích programů. Druhý školský facelift proběhl v roce 2016 zavedením inkluzívního vzdělávání. Na třetí školský facelift čekáme. V mezidobí probíhaly našim očím skryté změny školských dílů, které stále zapadaly do vzdělávací skládačky. Absolventi vzdělávacího systému vypadali na první pohled stále stejně, jen byli lehčí, ovladatelnější, úspornější. Lehkost, ovladatelnost a úspornost absolventů vzdělávání je výsledkem postupné změny vnitřní struktury různých dílů školského systému.
Praktický důsledek indexace školství je zřejmý. Přijmeme-li srovnání s automobilovým průmyslem, ve kterém hodnotíme kvalitu vyrobených aut, můžeme hodnotit kvalitu vyrobených absolventů. Jak automobil, tak absolvent jsou lehčí, ovladatelnější a úspornější, aniž bychom dostávali informace o faceliftech. Jen čas od času, kdy se již skrytých změn nahromadilo tolik, že proniknou na povrch, je oznámen facelift. Změny ovšem probíhají kontinuálně. Dostáváme lehčí, ovladatelnější a úspornější automobily a absolventy.
Samotná informace o dosaženém vzdělání již nebude postačující. Absolvent ČVUT(2020) či UK(2020) je jiný než absolvent ČVUT(1990) či UK(1990). Je lehčí, ovladatelnější a úspornější.