Byli jsme svědky poněkud neumělé aplikace postupů z teorie ovládání davu. Na nedělním Staroměstském náměstí bylo vidět, jak obtížně se teorie převádí do praxe, pokud žáci policejního kurzu o ovládání davu nemají dostatečné zkušenosti a dělají školácké chyby (například dokonale nesplynou s davem, nereagují pružně na vývoj situace, nechají se vyfotit nebo natočit v kompromitujících situacích, apod.).
Psychologický efekt odhodlaného zásahu proti demonstrujícím chuligánům vzal tím pádem za své. Nebylo dosaženo jednotného souhlasu obyvatelstva a názor lidu se jako obvykle rozštěpil na názor jedna lidu jedna a na názor dvě lidu dvě. A vedle toho stojící masivní nenázor tři lidu tři, to je těch z nás, kterým je to jedno. Za povšimnutí ovšem stojí vedlejší efekt, který nepovedený zásah vyvolal – policie se evidentně teprve učí a ke zdokonalování je potřeba opakování. Kdo jsou ti učni k ovládání davu ?
Kdyby se zásah povedl, nevšimli bychom si jich. Teď víme, že existují a že se teprve učí. Budou svoláváni do učeben, kde bude probíhat vyhodnocení za pomoci pořízených záběrů, a budou udělovány známky. Nebudou to dobré známky. Odnesou si svoje vysvědčení s výtkami domů a možná se ze zklamání opijí. Máma se jich zeptá: „Co je ti, Honzíku ?“ a Honzík jen mávne rukou a upadne. Táta se zamračí, vždyť se snažili ze synka vychovat slušného člověka a teď tohle. A Honzík, bude-li mít čím, si pomyslí: Kdybyste jen, milí rodičové, věděli !
Vyrůstá nám tu specifická sorta lidí. Nejsou to policisté, řešící vraždy, nejsou to policisté, chytající zloděje, nejsou to policisté, pomáhající a chránící. Jsou to policisté, provokující.
Provokující policisté mají svoji práci teoreticky zvládnutou dokonale. Rozsáhlá teorie o provokacích má také svoji ideovou nadstavbu o užitečnosti, potřebnosti a veskrze pozitivnosti takové práce. Frekventanti kurzů v psychologických cvičeních ztratili pojem o tom, co je správně a co je špatně. Budují na ulici příběh podle zadání a budují ho dobře – tedy, zatím nikoli dobře, ale jednou to dobře bude.
Tak jim držme palce do opravné zkoušky.