Jeden ze signatářů petice proti cenzuře (M.Kechlibar, D.Vávra, V.Veselý: Petice proti omezování svobody slova na sociálních sítích) se proti cenzuře ohradil myšlenkou, že „pokud přistoupíme na argument, že soukromá firma si může stanovit jakákoli pravidla, diskriminující klienty pro jejich názory, dle stejné logiky by operátoři časem mohli chtít přerušovat hovory a blokovat zákazníky za obsah SMS zpráv“. (Petr Žantovský, 10.9.2020)
Logika pana Žantovského je železná a přesná. S výhradou, že neplatí „pokud…pak“, ale „protože…proto“. Totiž, jsme-li naivní, myslíme si, že dnešním voláním proti cenzuře zabráníme další cenzuře v budoucnu. Nezabráníme. Cenzura bude a budou se přerušovat hovory a blokovat zákazníci za obsah SMS zpráv. Nejsme-li naivní, už se na to připravujeme. Cenzura bude a bude ještě něco horšího než cenzura.
Cenzura spočívá v odstraňování pasáží v textech, projevech a videích, které se cenzorovi nelíbí. To je cenzura. Horším stupněm než cenzura je propaganda. Propaganda nejenže odstraňuje nelíbivé pasáže, ale navíc uměle vytváří líbivé pasáže. Propaganda je horší než cenzura.
Představme si telefonní hovor budoucnosti – telefonní účastník A volá telefonnímu účastníku B:
Účastník A: „Haló, Pepo ! Tady Karel. Jsi tam ?“
Účastník C: „Upozorňujeme, že váš hovor je monitorován. Bůh je veliký.“
Účastník B: „Ahoj Karle ! To jsem rád, že mi voláš.“
Účastník C: „Automatický monitorovací systém zaznamenává a online vyhodnocuje obsah vašeho hovoru. Bůh je slitovný.“
Účastník A: „Pepo, zítra je demonstrace proti … (čemukoli). Přijdeš ?“
Účastník C: „Nevhodný obsah telefonního hovoru může způsobit okamžité přerušení telefonního spojení. Bůh je milosrdný.“
Účastník B: „Karle, neříkej slovo – “ (telefonní hovor byl přerušen)
Nejsme naivní, proto se připravujeme. Tvoříme idiomatický jazyk, kterému budeme rozumět jenom my. Telefonní hovor idiomaticky vzdělaných telefonních účastníků bude znít:
Idiomaticky vzdělaný účastník A: „Haló, Pepo ! Tady Karel. Jsi tam ?“
Idiomaticky nevzdělaný účastník C: „Upozorňujeme, že váš hovor je monitorován. Bůh je veliký.“
Idiomaticky vzdělaný účastník B: „Ahoj Karle ! To jsem rád, že mi voláš.“
Idiomaticky nevzdělaný účastník C: „Automatický monitorovací systém zaznamenává a online vyhodnocuje obsah vašeho hovoru. Bůh je slitovný.“
Idiomaticky vzdělaný účastník A: „Pepo, kukačka je v líhni, pára uniká dírou, traktor hluboce oře. Máry ?“
Idiomaticky nevzdělaný účastník C: „Nevhodný obsah telefonního hovoru může způsobit okamžité přerušení telefonního spojení. Bůh je milosrdný.“
Idiomaticky vzdělaný účastník B: „Karle, pelikán klove zvysoka, země se obrátí, kliková hřídel praskne.“
Idiomaticky vzdělaný účastník A: „Tak ahoj. Braniboři.“
Idiomaticky vzdělaný účastník B: „Ahoj. V Čechách.“
Idiomaticky nevzdělaný účastník C: „Eee ?“
Hezké. Děkuji.