VAJÍČKO ZA ROHEM

Jednou z artikul Vidláka je povinnost zveřejňování nákupních cen supermarketů („Mým druhým artikulem je opatření, které by mělo donutit obchodní řetězce, aby zveřejňovaly nákupní ceny.“). Jsme však již o krok dále. Máme POS.

POS (Point of Sale) je velkokapacitní sklad. Výrobce zboží (komponenty) nedodává přímo zákazníkovi (finální montáži), nýbrž do meziskladu, který zboží (komponenty) dodá zákazníkovi (finální montáži) v požadované sekvenci a typu zboží (komponent) na ložné ploše kamiónu. Je to chytře odůvodněná racionalizace logistických nákladů a říká se jí JIT (Just in Sequence). Náklady na JIT vyúčtuje POS zákazníkovi s přiměřenou marží.

Drůbežárna nedodává vajíčka s cenou 2 Kč/ks přímo supermarketu, nýbrž do meziskladu POS. POS dodá vajíčka supermarketu v požadované sekvenci a s jiným zbožím na ložné ploše kamiónu. Náklady na JIT vyučtuje POS supermarketu s přiměřenou marží, takže si vajíčko koupíme s cenou 6 Kč/ks. Aby nebyl mezisklad obviněn z nehorázné marže 4 Kč/ks, je vajíčko dodáno nejprve do POS1 (přiměřená marže 0,50 Kč/ks), odtud do POS2 (přiměřená marže 0,50 Kč/ks), pak do POS3 (přiměřená marže 0,50 Kč/ks) a nakonec z POS8 (přiměřená marže 0,50 Kč/ks) do supermarketu, který nám vajíčko prodá s přiměřenou marží 0,50 Kč/ks. Vajíčko si koupíme za 6 Kč/ks a nikdo se nepřiměřeně neobohatil.

Ledaže bychom byli neodbytným zákazníkem, který nechce být za blbce, a začali zjišťovat, kdo je beneficientem meziskladů POS1 až POS8 a zda tyto mezisklady neexistují pouze na fakturách.

Zveřejňování nákupních cen nepomůže. Pomůže zveřejňování výrobních cen, které jsou předmětem obchodního tajemství, případně povinné zveřejňování kilometrové vzdálenosti výrobce od supermarketu. Prozatím je cena 2 Kč/ks drbem klepny z Xaverova. Měli bychom dostat šanci kupovat vajíčka z drůbežárny za rohem.

Příspěvek byl publikován v rubrice Chodec Optimista. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.