Motto: „V České republice…vznikla velká, a zatím indiferentní, skupina osob, která vyjadřuje nespokojenost se současným společenským uspořádáním a směřováním státu. Tato skupina je silně ovlivněna konspiračními teoriemi a představuje snadno manipulovatelný cíl pro extremistické a xenofobní politiky, případně pro hybridní působení cizí moci. Potenciál pro ohrožení demokratických základů v České republice existuje a může se zvyšovat.“
(MV: Projevy extremismu a předsudečné nenávisti, 31.1.2023)
Nadešel čas rozšířit učební osnovy o velice užitečný předmět. Vedle Čtení by mělo být zavedeno rovněž Čtení mezi řádky.
Dnešní mladá generace neumí číst mezi řádky. Ve škole je k tomu nikdo nevede, v rodině výchova rovněž pokulhává a veřejný prostor je hluchý a slepý. Naše děti se nemají jak a kde naučit číst mezi řádky. V důsledku zanedbané výchovy pak věří kdečemu, deklamují napsané či odposlechnuté a neumějí se dostat pod psaný text či vyslovený projev. Mnohorozměrnost jejich života ztratila jeden důležitý rozměr.
Odborníci na vzdělávací systém přemýšlejí, jak našim dětem vrátit ztracenou schopnost. Jak je naučit správně chápat heslo: S Evropskou unií na věčné časy. Jak porozumět tvrzení, že západní demokracie nemá alternativu. Jak naložit s trhlinami ve výroku, že nejhodnotnější věci jsou zadarmo. Expert na mimosmyslové vnímání a mimotělní oběh říká:
Jsme-li konfrontováni s libovolným výrokem, neměli bychom vnímat pouze sémantický význam slov, ale také to, kdo nám jej říká a proč nám jej říká. Dvě různé osoby, ačkoli pronesou identický výrok, posouvají význam výroku do dvou různých poloh. Různý čas a místo dvou identických výroků rovněž rezultuje do dvou různých významů. V neposlední řadě se ptejme, proč slyšíme uvedený výrok právě my, proč jsme nebyli výroku ušetřeni.
Abychom výrok pochopili správně, musíme sledovat nejen to, co bylo vysloveno, ale zejména to, co nebylo vysloveno. To, co se skrývá mezi řádky.
Jako příklad expert uvádí známý Leninův výrok: Učit se, učit se, učit se. Umíme-li číst mezi řádky, pochopíme Leninův apel na osvojení si marxisticko-leninské ideologie. Nabádá-li ministr školství: Učit se, učit se, učit se, a umíme-li číst mezi řádky, chápeme jeho apel na osvojení si liberálně demokratické ideologie. Naléhá-li učitel: Učit se, učit se, učit se, a umíme-li číst mezi řádky, je nám jasné, že je učitel s profesionální zdatností v koncích.
Vyzkoušejme si naši schopnost číst mezi řádky například na výroku: Nespokojení lidé mohou ohrozit demokratické základy Česka.