Doufali jsme, že až televize ztratí monopol na informace, budeme na tom líp. Doufali jsme v informační mnohostrannost internetu, který nikomu nepatří. Už se stalo, že těžiště informačních zdrojů se přesunulo z televizí na internet. Už se mohla naplnit naděje, že se zbavíme jednostranné omezenosti v pohledu na svět, takzvaného pohledu skleněným okem, typickým pro GEOpolitiku (Glass Eye Observation), které se neumí otáčet do všech stran a jehož čočka neumí akomodovat. Ovšem přišlo vystřízlivění.
V Česku je internetovým mediálním gigantem portál Seznam. Bohužel jsme v něm obdrželi druhé skleněné oko. Nyní máme oči dvě, ale obě skleněné, tudíž vidíme prd.
Zkusme si na pár týdnů konzumovat výhradně zprávy ze Seznamu. Nikam jinam se nedívejme, jen na zprávy, které nabízí tento portál. Po pár týdnech této stravy se setkejme s lidmi, kteří se mediálně stravují normálním způsobem, a nechme otevřít diskusi na témata, která podle nás hýbou světem. Velice záhy zjistíme, že si připadáme, jako bychom právě vylezli z jeskyně. V ruce máme pazourek značky Seznam a učíme se rozdělávat oheň křesadlem značky Seznam. Skutečný svět nám utekl.
Mohli bychom se setkávat s lidmi, kteří také konzumují výhradně zprávy ze Seznamu, s nimi bychom si výborně rozuměli a možná bychom vymysleli sirky. Na zapalovač bychom ovšem už neměli, protože v něm je „pružinka“, což je taková podivná neznámá věc. Ovšem byli bychom rádi v naší jeskynní pospolitosti, v přítmí, kde není potřeba se otáčet do všech stran a zaostřovat na věci blízké i vzdálené.
Vyhýbejme se lidem, jejichž obzor končí u černobílého teriéra. Není-li vyhnutí, nepouštějme se s nimi do diskuse – co bychom se mohli dozvědět ? Že skleněné oči nikdy nepláčou radostí z pestrobarevného poznání.