NEPŘIJATELNÁ REKLAMA

23.6.2019 12:50 NEPŘIJATELNÁ REKLAMA
14. června 2019 vstoupilo ve Velké Britániii v platnost nařízení ASA (Advertising Standards Authority Ltd.): „Advertisements must not include gender stereotypes that are likely to cause harm, or serious or widespread offence.“
V příloze A nařízení (Advertising guidance on depicting gender stereotypes likely to cause harm or serious or widespread offence) se dozvíme následující příklady genderově nepřijatelných reklam:
1. Nepřijatelná je reklama, zobrazující doma se povalujícího muže a děti, tropící nepořádek, zatímco nepořádek uklízí pouze žena.
2. Pravděpodobně nepřijatelná je reklama, která zobrazuje odvážného muže v kontrastu s křehkou a půvabnou ženou.
3. Nepřijatelná je reklama, která zobrazuje muže, neschopné vyměnit plenky, nebo zobrazuje ženy, neschopné zaparkovat.
4. Nepřijatelná je reklama, která zobrazuje ženy, jak upřednostňují svůj vzhled před profesními ambicemi, například když žena přijde pozdě na pracovní schůzku kvůli tomu, že se musela nalíčit.
5. Nepřijatelná je reklama, ve které je muž znevažován za projev emocionální zranitelnosti.
6. Nepřijatelná je reklama, která zobrazuje člověka, jenž nespokojenost s životem vyřešil tělesnou změnou v souladu s genderově stereotypní normou, aniž by se reklama zabývala jinými aspekty jeho života.
7. Nepřijatelná je reklama, která naznačuje, že neúspěch v milostném nebo společenském životě osoby je způsoben jejím fyzickým vzezřením, neodpovídajícím genderově stereotypnímu ideálu.
8. Nepřijatelná je reklama, která zobrazuje děti určitého pohlaví, jak jsou vyloučené z určité činnosti nebo tuto činnost odmítají (myšleno chlapce, odmítajíci si hrát s panenkou, či dívku, odmítající si hrát s autíčkem).
9. Pravděpodobně nepřijatelná je reklama, která se snaží zdůraznit kontrast mezi odvážností chlapce a starostlivostí dívky.
10. Nepřijatelná je reklama, která u čerstvých maminek naznačuje, že vypadat atraktivně a mít doma naklizeno je přednější než jejich emocionální pohoda.
11. Nepřijatelná je reklama, která mladým lidem naznačuje, že pro získání svých vrstevníků musejí mít ideální genderově stereotypní vzhled a že mají vzhled upřednostňovat před jinými kvalitami.
12. Nepřijatelná je reklama, která znevažuje muže za provádění stereotypně ženských rolí nebo úkolů, a to ani kdyby to bylo humorné.
13. Nepřijatelná je reklama, která zesměšňuje skupiny nebo jednotlivce za jednání, neodpovídající genderově stereotypnímu očekávání, a to ani kdyby to bylo humorné.
Když se potkáme se šílencem, snažíme se ho izolovat. Doufejme, že RPR (Rada pro reklamu) toho, kdo by s nápadem zakazovat genderové stereotypy přišel v České republice, včas izoluje. Vystačíme si v Česku s intelektuálním stereotypem – že každý konzument reklamy je mdlého ducha.
Příspěvek byl publikován v rubrice Chodec Optimista. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.