16.9.2017 20:10 OTEC OTCŮ NA ŘÍPU
Když nejde Říp k Mohamedovi, musí Mohamed k Řípu.
Český výklad tohoto rčení je vychýlený. Naznačuje, že společensky výše postavený muslim od Mekky se musí poddat níže postavenému, bezvýznamnějšímu křesťanovi od Mělníka. Když nezačne jeden, musí začít druhý. Původní výklad je ovšem jiný.
Mohamed tvrdil věřícím, že zavolá horu k sobě a že bude z jejího vrcholu kázat zákon. Lidé se shromáždili a čekali na zázrak. Mohamed volal horu znovu a znovu, ale hora stála nehybně. Pak řekl: „Dobrá, horo, když nechceš ty přijít k Mohamedovi, přijde Mohamed k tobě.“ Všichni ho následovali, protože tón, kterým pronesl tato slova, na ně silně zapůsobil. Tak Mohamed místo fiaska z nepodařeného zázraku získal svou troufalou odvahou a chytrou pohotovostí vítězství nad davem. Díky tomu vešel do lidového ústního podání nejen jako vznešený prorok, nýbrž i jako chytrý člověk, který si ví v každé situaci rady.
Mohamed nebyl tím, který by se jako výše postavený musel poddat níže postavenému. Český výklad události neodpovídá původnímu výkladu o člověku, který troufalou až drzou odvahou přešel zahanbení a nesplněné sliby a ještě svým neotřeseným postojem imponoval lidem. (F.Bacon, Esej o odvaze)
Muslim, nacházející se pod Řípem, zaslouží obdiv za svoji troufalost a vychytralost.
O rezignující pokoře výše postaveného muslima před níže postaveným křesťanem nemůže být ani řeči.
Tradiční muslimská řipská pouť s výstupem k byzantské rotundě svatého Georgia, odkud Mohamed vstoupil na nebesa, je toho důkazem.