SOCIALISTICKÝ INTERNET

22.2.2017 19:52 SOCIALISTICKÝ INTERNET
Źprostředkovaně jsem byl svědkem rozhovoru s nebývalou symbolikou mezi matkou a dítětem.
Maminka vyčítavě k dítěti-školákovi: „Visíš jen stále na internetu !“
Dítě-školák vzdorovitě k mamince: „Kdyby tu byl komunismus, nebyl by internet !“
V první zřejmé rovině výkladu si tedy matka může sama za to, že její dítě visí stále na internetu. Kdyby tehdy neblbnula a nezvonila klíčemi, její dítě by spořádaně navštěvovalo hodiny houslí.
V další nabízející se rovině výkladu si matka může sama za cokoli, co ji nečiní cool a trendy, a to z principu, že je matka. Do pokročilého světa dětí prostě nemůže se svým duševním kulháním o berlích pokročit.
V ještě jiné rovině výkladu lze nezvykle mnohoslovnou odpověď dítěte zkrátit na výstižné: Shut up !
Pro výklad v rovině, která mě zajímá, se odkazuji na stránky ministerstva školství, konkrétně na koncepční dokument rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který doporučuje učitelům, jak vyučovat dějiny 20. stoleti:
„Česká společnost 20. století prošla zkušeností s oběma nejsilnějšími nedemokratickými režimy – nacismem a komunismem. Náš dnešní život je dosud ovlivňován především zkušeností s komunistickým režimem; proto je třeba položit důraz na dějiny 2. poloviny 20. století. Výuku je třeba soustředit na ideologické a mocenské mechanismy, které byly uplatňovány při prosazování nedemokratických systémů, a to v kontextu loajality, sociální zkorumpovanosti či pasivity většiny obyvatel.“
„Žáci by se měli seznámit i s všednodenními příběhy lidí, neboť jim mohou odhalit motivace, jež určovaly jednání postav v odlišných historických kontextech. V těchto souvislostech se doporučuje využívat příběhů a osudů lidí z regionu.“
Využití posledně zmíněného přístupu se odborně nazývá ‚Orální historie‘ – rozumí se jí záznam a analýza ústních svědectví o minulosti.
S využitím metody Orální historie tedy sděluji těm žákům, které to zajímá stejně jako mě:
„Já, motivovaný loajalitou, sociální zkorumpovaností a pasivitou, jsem jako dítě nevisel na socialistickém internetu.“
Příspěvek byl publikován v rubrice Chodec Optimista. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.